Schysst Framtid | Skolbesök

Schysst Framtid i skolan – för en tryggare klass och ökad medvetenhet

Schysst Framtid besöker varje år över 1000 elever i årskurs 6 i Västerås med omnejd – inte för att hålla föreläsningar, utan för att prata på riktigt. Genom fyra träffar per klass skapar vi utrymme för viktiga diskussioner om psykisk ohälsa, mobbning och hur man är en schysst kompis. Vi tror att förändring börjar med samtal – där elevernas egna tankar och erfarenheter står i centrum.

Besöken leds av Stefan “Lillis” Jonsson och Viktor Spångberg. Genom en blandning av dialog, gemensamma övningar, praktiska aktiviteter och reflektion vill vi stärka klassens gemenskap och elevernas förståelse för varandra – och sig själva.

Träff 1: Vad är mobbning? (90 minuter)
Vi inleder med en anonym enkät som hjälper oss förstå hur klassen mår. Därefter skriver vi upp ordet “Mobbning” på tavlan och låter eleverna säga vad de tänker på – det blir ofta 60–70 ord som visar hur många aspekter det finns. Vi stannar till vid ord som grupptryck, sociala medier och vad det för olika typer av mobbbning för att diskutera dess betydelse tillsammans. Avslutningsvis skapar vi en klasspost med rubriken “Hur vill vi att det ska vara?”, där eleverna formulerar gemensamma riktlinjer för hur de vill ha det i klassen. Den sätts upp i klassrummet och fungerar som ett verktyg för både elever och lärare.

 

Träff 2: Prison Island (120 minuter)
Eleverna får besöka Prison Island Västerås, där de samarbetar i lag och löser utmaningar tillsammans. Fokus ligger på samarbete, att våga kommunicera och att jobba med nya personer. Här delar lärarna in grupper så att elever som normalt inte umgås får chansen att samarbeta och bygga nya relationer – en viktig nyckel för att bryta osynliga gränser i klassen.

 

Träff 3: Spelarbesök (30 minuter)
Vi tar med spelare från VSK Bandys dam- och herrlag för att prata om hur man bygger en stark lagkänsla, hur man är en schysst kompis och vikten av att lyfta varandra. Det blir också ett tillfälle för eleverna att ställa frågor till elitidrottare – både om sport, livet och hur man hanterar motgångar.

 

Träff 4: Sammanfattning (30 minuter)
Vi avslutar med att blicka tillbaka. Vi går igenom klassposten från träff 1 och eleverna får själva reflektera kring hur väl de följt sina gemensamma riktlinjer. Vi ser även en kort film där VSK-spelare får bemöta fördomar och svåra frågor – för att visa att alla har sin egen historia och att vi aldrig kan veta vad någon går igenom bara utifrån ytan. Vi avslutar med att göra samma enkät som under första träffen – men nu med två nya frågor om upplevelsen av Schysst Framtid. Det ger både oss och klassen en bild av vad som förändrats.

 

Är du intresserad av att vi ska besöka din skola? Kontakta oss!
Stefan ”Lillis” Jonsson, lillis@vskbandy.se
Viktor Spångberg, viktor.spangberg@vskbandy.se