03 jul Succésäsongen – bandyn ökar med över 300 procent
Intresset för Elitserien i bandy ökar markant – detta mycket tack vare sändningarna i Bonnier News och NTM:s kanaler.
– Det här visar att Elitserien är på stark frammarsch och att många vill ta del av vår fantastiska sport, säger Per Selin, ligachef för Svensk Elitbandy.
Inför säsongen 23/24 presenterades att Bonnier News, i samarbete med lokalmediekoncernen NTM, förvärvade rättigheten att de kommande fem åren sända Elitserien i bandy för både damer och herrar.
Alla matcher har visats på de nationella plattformarna Bandypuls och Expressen plus att de lokala titlarna inom Bonnier News och NTM, som har lag i Elitserien, också visat lagen de bevakar på respektive lokaltidningssajt.
Resultatet är en historisk säsong, en ökad tv-tittning med över 300 procent och en bred exponering på flera starka plattformar, såväl nationellt som lokalt. Dessutom skrevs bandyhistoria under säsongen, när samtliga matcher i damernas elitserie sändes för första gången. Lägg där till flera tusen artiklar om bandy i Bonnier News och NTM:s kanaler.
– Vi älskar bandy. Våra läsare och tittare älskar bandy. Med det som grund så har vi lyckats, genom ett otroligt nära och starkt samarbete med Elitserien och svensk bandy. Vi har gett bandyn den exponering och kärlek som den förtjänar, säger Mattias Wallström, sportkoncept- och rättighetschef på Bonnier News.
För samarbetspartnern NTM, som sänder alla lokala matcher med Uppsala på damsidan och Motala och Sirius på herrsidan, har bandyn bidragit till en ännu starkare sportbevakning.
– Bandyn är en sport med väldigt stark lokal förankring och det märker vi i engagemanget kring de klubbar som vi sänder matcher med, säger Sanna Lennartsson, livesportansvarig på NTM.
Säsongen 2022/2023 sändes alla herrmatcher, och ett antal utvalda dammatcher, på bandyns egen plattform Elitserien Live och nådde då en stark publik, men inte lika många och med samma bredd som Elitserien gjorde 2023/2024. På herrsidan har ökningen av startade strömmar på elitseriematcherna slagit nya rekord och ökningen är uppseendeväckande. Ökningen sett över hela säsongen, grundserie och slutspel inkluderat med såväl hemma- som bortamatcher, visar på sista raden 305 procent.
– Vi pratade innan säsongen om att vi skulle nå ut på ett sätt som vi inte gjort tidigare, genom att vi har en mediepartner som når ut så brett och stort. Nu har vi det svart på vitt att det gav det resultat som vi önskade, säger Per Selin, ligachef för Svensk Elitbandy.
Bonnier News och NTM jobbar nu för att fortsätta utveckla sändningarna och tittarupplevelsen för kommande säsonger.
– Vi har haft givande möten med både bandyn och produktionerna. Utifrån detta jobbar vi vidare med att hitta utvecklingspunkter som ska höja tittarupplevelsen ytterligare en nivå till kommande säsong, säger Mikael Nordstrand som är projektledare för Bonnier News bandysatsning.